pátek 25. prosince 2015

The Life-Changing Magic of Tidying Up



Kniha zázračný úklid už není žádnou novinkou a jistě není třeba představovat ji ani její autorku Marii Kondo. Ráda se ovšem podělím o to, jaké účinky na mě kniha měla. 

Většinou tyto "self-help" knihy zcela míjím. Pro osobní rozvoj podle mě univerzální nástroj neexistuje a nikdy mě ani knihy podobného typu nebavily. Právě když se kniha objevila na pultech byli jsme s Mužem ve fázi, kdy jsme se snažili pořádně uspořádat a zorganizovat věci v bytě, kde dlouho nic uspořádáno nebylo. Právě proto jsem si knihu koupila. 

Cestovala poté se mnou na výlet do jižní Itálie, kde jsem ji přečetla jedním dechem. Žádné převratné myšlenky jsem se nedozvěděla - nepořádek máme proto, že vlastníme mnoho věcí. To mi bylo jasné už dávno před čtením. Také je zcela logické, že pokud všechno vyhážeme, bude se nám zbytek snadno organizovat. Líbil se mi hlavně nekompromisní styl, kterým autorka k úklidu přistupuje. Žádné ústupky, žádné rozmýšlení, vše vyřešit najednou. 

Hned po návratu jsem se vrhla na třídění a vyhazování. Muž moje počínání nejdřív sledoval s hrůzou v očích, pak se ale přidal k tahání pytlů i třídění skříní. Po třech dnech jsme odvedli docela velký kus práce. Bohužel ale nebylo ani zdaleka hotovo, přestože jsme postup popsaný v knize značně zrychlili. Přece jen nejsme úplně stavění na psychické loučení se s každým předmětem. 


Co bylo ale zajímavé, opravdu na mě po úklidu dolehl pocit klidu a uspokojení. Vše se mi zdálo mnohem organizovanější, optimističtější, a to nejen v oblasti úklidu. Je to fráze, ale můj život byl v o něco větším pořádku. I kdyby šlo jen o placebo efekt, bylo to velmi příjemné. 

Samozřejmě s pár věcmi v knize nesouhlasím. Podle mě si člověk nevystačí s minimálním množstvím knih, které se vejde do botníku. My knihy milujeme, máme jich opravdu mnoho a knihovny máme přecpané. Na tomto stavu nebudeme nic měnit. Celkově jsem ale knihu přečetla jedním dechem a spoustu rad jsem uplatnila. A co jsem ocenila opravdu nejvíc - Muž se hned ochotněji vrhl do vyhazování zbytečností, když viděl postup napsaný černý na bílém. 

Žádné komentáře:

Okomentovat